27 Nisan 2016 Çarşamba

Avokado ağacı

Avokado'nun çokça faydalarından yararlandıktan sonra, bu mucize bitkiyi yetiştirmek için internette avokado fidanı aramaya başladım. Nasıl yetiştireceğimi bilmiyordum. Çokta istiyordum.

İnternette araştırmaya başladım. Tropik iklim bitkisiydi. Ama bi şekilde olurdu. Deneyebilirdik.
Sonra Zeynomun aklına süper bi fikir geldi. Avokado'yu çekirdeğinden yeşertecektik. Kış ayında nasıl olurdu? Olur muydu? Çekirdekten fidan üretir miydik?

Bir bardağın içine avokado çekirdeğini koyup, çekirdeğin yarısına kadar su ekledik. Özellikle sabah güneşi görebilecek camın önüne, kalorifer peteklerinin hemen üstüne konuşlandırdık. Sabırla bekliyordum. Hergün çekirdeğimi seviyordum. Konuşuyordum onunla.

Günler geçtikçe, bardağın içindeki su bulanıklaşmaya ve azalmaya başladı. Ilık su ilave ediyorduk. Ve sabırla bekliyorduk. Sanki bi bebeğimiz olacaktı.
Çekirdek kurumuyor, renk değiştirmiyordu.
Ve biz sabırla beklemeye devam ettik.

Ve sonra bir sabah çekirdek çatladı. Minik bi çatlaktı. Sonraki günlerde çatlak büyüdü, büyüdü. Çekirdeğin suyla buluşan alt kısmı sabit kalırken, üst kısım birbirinden ayrılmıştı. V gibiydi görüntüsü. Sonraki günlerde yavaş yavaş incecik, ucunda minicik bir tomurcuk çıktığını gördük.
O kadar güzeldi ve öylesine narindiki...
Çok mutluydum.

Günler geçtikçe o narin fidan boy atmaya, ucundaki tomurcuk yaprak olmaya başladı. Evrim geçiriyordu. Mucizeydi. Bu arada çekirdekteki yarık büyümüştü. Çekirdeğin alt kısmındaki cil daha belirgindi.

Bir kaç hafta sonra 15 cm kadar büyüdü fidanlarım. Artık belirginler. Bardağın içindeki su daha çabuk bitiyor. 1 ay sonra köye götürüp toprağa ekeceğim. Ve o günü yeniden sabırsızlıkla bekliyorum.
Tropik iklim bitkisi, rakımı 1700'lerdeki sert dağ havasını sever mi bilmiyorum. Ama yinede denemeye değer.

Yeni avokado fidanlarım için meyvelerim hazır. Sadece biraz daha olgunlaşmalarını bekliyorum.

İnternette bulduğum farklı bir yöntemide buraya ekliyorum.

Kapalı ortamda çimlendirme
Kapalı ortamlarda avokado çukur bardaklarla özel bir teknikle çimlendirilebilir. Bunun için olgunlaşmış ve buzdolabında dondurulmamış avokadonun tohumu olan meyve çekirdeği alınıp, 3-4 kürdan hafifçe sadece kabuğa 1 kaç mm geçeçek şekilde çekirdeğe saplanıp, çekirdek su dolu bir bardağa konularak tutturulur. Bardakta çekirdeğin üçte biri suyun üzerinde olmalıdır. 4 ile 6 hafta içinde avokado filizlenmeye ve kök salmaya başlar. Aksi takdirde çekirdek çöpe atılır. Kök 1-2 cm büyüyünce bitki saksıya alınır ve her birkaç günde bir sulanır. Ancak avokado geniş bir alan istediğinden saksı bir kaç defa değiştirilip büyütülmelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder